"Szintén
hasonlatos a mennyeknek országa a tengerbe vetett gyalomhoz, a mely mindenféle
fajtát összefogott; Melyet, minekutána megtelt, a partra vontak a halászok, és
leülvén, a jókat edényekbe gyűjtötték, a hitványakat pedig kihányták. Így lesz
a világ végén is: Eljőnek majd az angyalok, és kiválasztják a gonoszokat az
igazak közül. És a tüzes kemenczébe vetik őket; ott lészen sírás és
fogcsikorgatás. Monda nékik Jézus: Megértettétek-é mindezeket? Mondának néki:
Megértettük Uram. Ő pedig monda nékik: Annakokáért minden írástudó, a ki a
mennyeknek országa felől megtaníttatott, hasonlatos az olyan gazdához, a ki ót
és újat hoz elő az ő éléstárából. "
Mt 13,47-52
Szeretett testvéreim!
Az elmúlt héten Máté evangéliuma 13
részéből Isten országáról prédikáltam, amikor a
búza és a konkoly példázata alapján beszéltem Isten országáról. Ezen a vasárnapon szintén Máté evangéliuma 13 részéből olvastam
fel az evangélumi alapgondolatot , amikor
Isten országáról beszélek a tengerbe kivetett háló példázata alapján.
Mind az előző vasárnap mind pedig ennek a vasárnapnak a témája az Isten
országának az igazságossága. A búza és a konkoly példázatában az igazságosság
az aratás motívumában jelenik meg. Azaz a búza és a konkoly magokat az
aratáskor külön választják, a konkolyt elégetik és a búzát a csűrbe gyűjtik be.
A mai vasárnap az isteni igazságosság ott található ahol a halászok a jó
fajtákat edénybe gyűjtötték és a hitványakat pedig a tüzes kemencébe elégetik.
Tehát a jók és a rosszak külön választása jelenti az isteni igazságosságot,
olyképpen, hogy a jókat megtartják a rosszakat pedig elégetik. Az elégetés,
mint a megsemmisítő ítélet jelenik meg mindkét példázatban. A konkolyra, a
hitványságra nincs szükség egy estben sem.
Az első példázatban nem az ellenséget égetik el, hanem az ellenségnek a
gonoszságát, azaz a konkolyt semmisíti meg. A második példázatban viszont magát
a hitványságot, és nem a hitványság rossz következményét égetik el. A búzát és
a konkolyt maguk az emberek választják szét egymástól és égetik el a konkolyt.
A tengerbe vetett háló esetében pedig miután a halászok szétválasztják a jó
fajtát a hitványoktól, az érthetőség
miatt olvassuk, hogy hasonlóképpen választják külön az igazakat és a
gonoszokat. Amíg a hitványakat a halászok kihányták és nem törődtek velük, vagy
nem volt hatalmuk fölöttük , addig az angyalok ezeket a gonoszokat a tüzes
kemencébe vetik és elégetik.
A rossz és a jó közötti különbség és az ehhez való megfelelő viszonyulás az
igaz és a gonosz, végső soron az igazságosság kérdését veti fel Jézus a példázatokban. A példázatoknak sok irányú mondanivalója
mellett, egyik világos üzenete, az, hogy nem lehet belenyugodni az igazságosság
győzedelmeskedik. Szükség van az
igazságosság győzelmére, hiszen konkolyból nem lehet kenyeret sütni, a hitvány
fajták pedig ehetetlenek. Tehát az igazságosság a létfenntartásnak az a
szükségessége, igazságosság nélkül az élet megszűnik létezni. Elgondolkoztató, amint Jézus az
igazságosságot az étkezéssel hozza összefüggésbe! A konkoly, a hitvány fajta
ehetetlen! Nem táplál a hitványság , ugyanakkor nem maradhat életben az, aki összetéveszti a
konkolyt a búzával és a hitvány ehetlen fajokat az ehető fajokkal. Ezt tehát mindenki tudja. Mindenki tudja mi
az igazságosság, mi a jó és mi a rossz, mi
jó és mi a gonosz. Hiszen a konkolyt külön választja a búzától, az ehető
és ehetetlen fajokat megtudja mindenki különböztetni. A kérdés tehát fel sem
tevődik, hogy ne tudná valaki
megkülönböztetni a jót és a gonoszt, hanem
inkább úgy, hogy miképpen viszonyul az ember a búzához és a konkolyhoz,
az ehető és az ehetetlen fajokhoz amit kifog a tengerbe vetett háló. Lehet úgy
is viszonyulni, mintha nem tudnánk mi a különbség közttük, mikor nem vállaljuk
fel mindazt ami az ítélettel jár együtt, a népszerűtlenséget vagy éppen azt
hogy a jogos és józan ítélethozatalunk után nem-e kerülünk olyan helyzetbe amit
inkább szívesen elkerülnénk azzal, amivel
a népi bölcseletre hallgatnánk amit így fejez ki: „ ne szólj szám nem
fáj fejem”. Mégis szóllani kell, mégis fel kell vállalni a szólás miatti
fejfájást , hiszen a konkoly az nem búza, és a hitvány fajok nem ehetőek. A szólás viszont messzemenően nem elég. A
szólás mellett vagy sokszor helyett cselekedetre van szükség: vagyis külön kell választani a dolgokat, el
kell égetni a konkolyt és ki kell dobni, el kell vetni a hitvány fajokat. Hogy
mindezekre képesek legyünk nem vagyunk magunkra hagyatva, és mindezek mellett
szembesít önmagunkkal Jézus. Megértettétek mindezeket?
Vajon megértjük-e a számunkra és a mások számára lényeges Jézusi
kérdésfelvetéseket, ezek lényegét? Vajon egyértelmű-e e számunkra, az hogy nem téveszthető, nem cserélhető össze
a jó a rosszal, a gonoszság a jósággal és meg kell tennünk minden tőlünk telhetőt
azért, hogy a búzát a csűrbe a jó fajokat pedig az edényekbe tegyük be.
Mit jelent az, hogy Jézusnak eképpen válaszolunk: megértettük Uram!?
Tudomásul vettük, megértettük-e a felelősségünket? Nem mondhatjuk azt, hogy
megértettük, ha továbbra sem látjuk a különbséget vagy ha nem teszünk úgy hogy
látszodjon a különbség.
Ezután Jézus az írástudók bölcsességére tér ki. Az írástudó a régit és az
újat is birtokolja és elő tudja hozni, annak érdekében, hogy a jóság és a
gonoszság az „éléstárából” előkerüljön.
Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése