" Ne csodáld, hogy azt mondám néked: Szükség
néktek újonnan születnetek. A szél fúj, ahová akar, és annak zúgását hallod, de
nem tudod honnan jő és hová mégy: így van mindenki, aki a Lélektől
született." Ján.3,7-8
Kedves keresztény
testvéreim! Elérkezett hozzánk május,
illetve mi érkeztünk el időben május hónapba. Körülöttünk a természetben minden
megújult. Kivirágoztak és már szirmukat hullatják a fák, az énekesmadarak
trillázásától hangos a mező, az erdő, a gyümölcsös kert, gerle turbélokásával
szépül meg a délután, már nem havat
seprünk, hanem füvet kell vágnunk. A felszántott és boronált rögök valósággal
könyörgik, hogy magot vessünk bele, hogy műveljük meg, hogy termést
hozhassanak. Ez a hónap az édesanyák
hónapja, különösen május első vasárnapján ünneplik, köszöntik sok helyen az
édesanyákat . (A mi egyházközségünkben, ha az Isten is megsegít, akkor egy hét
múlva vasárnap lesz az anyáknapi istentisztelet.)
A megujúló természet
hatással van sok hideghez, sötetséghez szokott emberi lelkünkre is. Amint
felragyog a meleg és fényt hozó napsúgár, egész testünket felmelegíti és
lelkünket is derüre hangolja. Ebben az életkedvet, életörömöt hozó május
hónapban ünnepeljük az édesanyákat is. Az édesanyákat, ünnepeljük, akiknek
szívük alatt életre formált bennünket az Isten. Az édesanyákat
ünnepeljük, akik életet adtak, akik életre szültek bennünket.
A felolvasott bibliai
versek mögött egy olyan történet van ahol szintén egyfajta születésről van szó.
Csakhogy itt egészen más vonatkozásban, merül fel a születés kérdése, vagyis pontosabban az újjászületésről van itt
szó szó. Az első gondolatunk ezzel
kapcsolatosan az, hogy csak az tud újjá születni aki már megszületett. Titokzatos
és ugyanakkor magasztos üzenete van az újjászületésnek magának!
Vizsgáljuk meg
közelebbről azt a történetet ahonnan a bibliai verseket olvastam fel.
Nikodemus- a törvénytudó farizeus – éjjel!!! – meglátogatja Jézust. ( miért
éjjel és nem nappal? – milyen lehetett ez a találkozás?)
Nikodemus – Jézust, mint Istentől jövő tanítót köszönti,
és mint később kiderül ennek ellenére nem hajlandó tanulni Jézustól. Nikodemus,
a főember, a törvénytudó ember, aki nem megy csak az éj leple alatt Jézushoz. A
kettőjük beszélgetéséből az tűnik ki, hogy Nikodemus, Jézus-tisztelete csak
távolról történik, mihelyt ezért a tiszteletért valamit tenni is kell hátrább
húzódik, csak ki szeretne maradni az egészből, mert a tiszteletet csak külső
formaságban kívánja megadni.
Talán innen származik a
kérdése az újjászületéssel kapcsolatosan is? Miként szülessen újjá az ember ha
vén, vagy bemehet-é az anyjának a méhébe? Jézus a víztől és Lélektől való
újjászületés szükségszerűségével válaszol. Majd következik a történetben a
mostani felovasott bibliai vers.
Jézus látja, hogy
Nikodémus elcsodálkozik azon amit mond neki, vagyis, azt, hogy szükség, hogy
újjá szülessen. Majd művészi érzékletességgel utal arra, hogy milyen is az
újjászületés: nem lehet számokban, mennyiségben, és semmi logika alapján ezt
sem kifejezni, sem következteni. Az újjászületés hasonlítható a szélhez, amit nem tudunk honnan
jön és hova, mere tart, de aminek érezzük a simogatását, vagy éppen a cibáló,
romboló hatását.
Az újjászületés nem egy
közömbös, nem egy beletörődő, vagy unalmas, vagy távolról szemlélődő és
messziről “okos” tanácsokat osztogató állapot.
Az újjászületés
érdekében kell hallani a külső és a belső hangot is, Ez viszont nemcsak hang,
de egy olyan erő ami megmozdít, ha nem is tudjuk honnan jön és hova megy. Az
újjászületés nem más mint visszatérés ahhoz az állapothoz amint megszülettünk,
és az istenarcúságunk pírját megtalálva emberi voltunk lényegét éljük meg. Az
újjászületés feltétele, hogy a Lélek, azaz isteni teremtő szellemet, erőt
befogadjuk, legyen fülünk a meghallására és ha meghalljuk ezt a hangot, akkor
ez alapján engedjük, hogy a gondviselő bennünk és rajtunk végigsöpörjön,
áthasson és előkészítsen bennünket az áldások befogadására, a megujulásra.
Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése