" Más példázatot is adott eléjök, mondván: Hasonlatos a mennyeknek országa az emberhez, a ki az ő földébe jó magot vetett; De mikor az emberek alusznak vala, eljöve az ő ellensége és konkolyt vete a búza közé, és elméne. Mikor pedig felnevekedék a vetés, és gyümölcsöt terme, akkor meglátszék a konkoly is. A gazda szolgái pedig előállván, mondának néki: Uram, avagy nem tiszta magot vetettél-e a te földedbe? honnan van azért benne a konkoly? Ő pedig monda nékik: Valamely ellenség cselekedte azt. A szolgák pedig mondának néki: Akarod-é tehát, hogy elmenvén, összeszedjük azokat? Ő pedig monda: Nem. Mert a mikor összeszeditek a konkolyt, azzal együtt netalán a búzát is kiszaggatjátok. Hagyjátok, hogy együtt nőjjön mind a kettő az aratásig, és az aratás idején azt mondom majd az aratóknak: Szedjétek össze először a konkolyt, és kössétek kévékbe, hogy megégessétek; a búzát pedig takarítsátok az én csűrömbe" Mt, 13,24-30
Szeretett testvéreim!
A mai vasárnapon az Isten országáról
szóló jézusi példázat alapján szólok hozzátok. A Máté evangliumának a 13.
fejezetében több példázatot is olvashatunk Isten országáról. Isten országa –
amikor kimondjuk vagy olvassuk ezt a két szót mire is gondolhatunk, milyen
érzések kerítenek hatalmukba? Amikor
Isten országára gondolunk első hallásra, vagy első olvasásra valami magasztos
megfoghatlan dologra gondolhatunk. Talán valami olyansmire gondolunk, ahol
beteljesednek az álmaink, ahol valósággá lesznek minden nemes és szép emberi
terveink, ahol igazságosság van, ahol szeretet, hit, remény és minden olyan gazdag lelki kincsek vannak, amelyeket
a földi tereken, földi országokban még elképzelni sem tudunk, de vágyunk rá,
hogy ezekben részünk legyen. Az Isten országát talán, mintha olyan távoli
jövőben és tőlünk távol, elérhetetlen helyen képzeljük el, amelyekben sokszor
kételkedünk is akár, hogy részünk legyen valaha ebben – vagy ha igen akkor az
nem egyhamar érkezik el, mintha az Isten országa az az ideális ország lenne,
amelyben sosem részesedhetünk, mert vagy nem vagyunk méltók rá, vagy nem
érdemeljük meg, mert abban földi halandó
itt e Földön nem részesedhet, vagy ha
igen, akkor ez mintha csak a kiváltságosoknak járna és sosem tudjuk mi
beletartozunk-e ezen kiváltságosok csoportjába.
Isten országát azért is
olyan nehéz elképzelni, azért is olyan nehéz erről bármit is gondolni, mert
hasonlóképpen vagyunk Istennel kapcsolatosan is. Ha Istent nem tudjuk
hasonlítani semmihez, akkor hasonlóképpen nem tudjuk az Ő országát sem
hasonlítani semmihez. Istenről is meglehet a külön személyes elképzelésünk, de
ha arra kérne valaki, hogy beszéljünk róla, nem tudnánk hitelesen megosztani
gondolatainkat és érzéseinket nyilvánosan sok – és főleg ! - ismeretlen emberrel. Az Istenbe vetett hitünk
ugyanis éppen olyan magánügy, mint annyi sok minden más, ami úgy érezzük, hogy
csak ránk és Istenre tartozik. Istenről
pedig csak azoknak tudunk beszélni, és
csak azoknak az Istenről szóló vallomásait tudjuk meghallani, akikkel
személyes kapcsolatban vagyunk. Istennel is csak személyes kapcsolatba
lehetünk, vagy másképp sehogy.
Nos, ha Istennel csak
személyes kapcsolatba lehetünk, akkor mennyivel inkább kinyílik előttünk az az
ország, amiről azt mondjuk, hogy Isten országa! Akivel személyes kapcsolatba
vagyunk, csak az enged betekintést nekünk a saját életébe, csak az enged be az
életterébe, csak az ossza meg velünk az otthonát egy időre akivel személyes
kapcsolatba vagyunk. Tovább menve: csak az ossza meg velünk legrejtettebb belső
lelki titkait, aki a személyes kapcsolaton túl megbízik bennünk és mi is csak
azok felé tárulkozunk ki lelkileg, akikben megbízunk.
Mindezek után nem nehéz
talán elképzelni, hogy milyen személyes és meghitt kapcsolatban volt Jézus az
Istennel, a mennyei Atyjával, hogy az Ő országába betekintést nyert és
felhatalmazást is kapott arra, hogy megossza mindazt, amiben része volt. A számunkra oly sokszor titokzatos Istennek
nincsenek olyan titkai amit a prófétáknak el ne mondana és amit a próféták tovább ne mondanának
amivel az Isten megbízta őket, még ha életüket is kockáztatják az isteni kijelentések
tolmácsolásával – olvassuk több helyen a Szentírásban. Jézus tehát az Isten
legnagyobb prófétája volt – tanít a káténk is , majd hozzáteszi: Jézus tanítása számunkra út, igazság és élet.
A mai vasárnapon
felolvasott bibliai versek tehát Jézusnak az egyik, Isten országáról szóló
tanítását tartalmazzák. Ezzel kapcsolatosan felmerülnek olyan kérdések mint
például:
-
Hogyan állunk mi mai emberek a
tanítással kapcsolatosan?
-
Emlékszünk, hogy milyen viszonyunk volt
gyermekkorunkban a tanulással kapcsolatosan?
-
Mire voltunk kíváncsiak, mit tanultunk
és mit nem tanultunk meg szívesen?
-
Mindezek után tegyük fel ma saját magunk
számára a kérdést: megengedjük-e magunknak, hogy a jézusi tanítást meghallgassuk,
kívánunk-e mi jézusi tanítványok lenni?
-
Meddig tart, vagyis meddig vállaljuk fel
a jézusi tanítványságunkat?
A sok kérdés mellett
nem mehetünk el, amikor a jézusi példázatok “leckéivel” találkozunk. Nem hiába
használták régen a “szent lecke” kifejezést, amit mára már úgy tűnik sok más
mindennel lassan elfelejtünk. “Szent
lecke” az, amit a pap felolvas a Szentírásból, amit textusnak, vagy Isten
ígéjének, a beszéd alapgondolatának neveznek.
Minden prédikáció ilyen értelemben “szent lecke” volt, az a “lecke”
amire a Szentírásból a próféták az isteni kijelentéseket tanították a népnek,
hogy ne legyenek tudatlanok, tanulatlanok. Ez a tudást – amire Jézus tanít –
maga az élet kéri számon tőlünk. Ha jól megtanuljuk és ha megfelelően alkalmazzuk
a tanultakat, akkor - szintén jézusi
szóhasználattal élve – boldogok vagyunk.
A boldogság ez esetben pedig nem más mint Istennel-, önmagunkkal-,
felebarátainkkal és a világgal jó kapcsolatba, vagyis összhangban lenni, és ez
által készen lenni a hálaadásra, más szóval Istenben lenni, élni és mozogni.
Erre tanít bennünket Jézus, amikor tanításának a lényegét a szeretet kettős
parancsolatába foglalja össze: szeresd az Istent, szeresd az embert.
Erről az önnmagunk-,
felebarátaink és Isten iránti szeretetről beszél minden példázatában, amelyet
az Isten országáról oszt meg velünk. A mostani példázat is erről szól, bár
hajlamosak vagyunk arra, hogy azzal utasítsuk el a tanítását, hogy a szeretet
nem tanítható. Nézzük csak meg közelebbről miről is van szó ebben a
példázatban?
Egy olyan emberről
beszél akinek van földje és van jó magja és a jó magot elveti a mezejébe. A
későbbiekben megtudjuk, hogy ez a “jó mag” nem más mint “búza”. A példázatból
az is kiderül, hogy annak ellenére, hogy csak tiszta magot vetett a földbe
mégis megjelent a búzatáblában a konkoly. Az ember szolgái mikor erre
rákérdeznek a gazdánál, ő felvilágosította őket: éjjel amíg aludtak az ellenség
vetette a tiszta magok közé a konkolyt. A szolgák már készségesen kitépték
volna a konkolyt a búza mellől, amire kérték is már az engedélyét a gazdának,
viszont ő megtiltotta ezt, hogy együtt nőjjön a búza a konkollyal, mint mondotta, viszont majd az aratáskor a konkolyt elégetik
míg a búzát begyűjtik a csűrbe.
Az Isten országa pedig
hasonlatos ehhez az emberhez aki így járt el: hagyta hogy együtt nőjjön a
konkoly a búzával, de az aratáskor külön választja majd e kettőt és a konkolyt
elégeti, míg a búzát begyűjti a csűrébe. Isten országa tehát nem egy olyan világ amit ne értenénk. Hiszen értjük,
tapasztaljuk sokszor azt, hogy annak ellenére, hogy jó, tiszta magot vetünk a
mezőbe, amíg alszunk, amíg pihenünk megjelenik az ellenség és teleszórja
konkollyal a mezőt. Ilyenkor mi is hajlamosak vagyunk arra, mint a szolgák,
hogy rögtön és azonnal igazságot szolgáltassanak nekünk, hogy a világra szóló
igazságtalanságaink elleni véteknek meglegyen a bűntetése, az elégtételünk,
hogy csak azt a búzát táplálja a mi földünk, amit mi vetettünk és hogy az
ellenség konkolyától minél hamarabb megszabaduljunk. Csakhogy! Itt, ekkor szól bele Jézus az
életünkbe, ha ezt megengedjük neki. Ekkor tanít bennünket a nagy Mester, a
próféta, ha ezt megendejük neki, ha elég érettek vagyunk arra, hogy a tanítását
meghallgassuk, elgondolkozzunk rajta és megfogadjuk. Szól a tanítás nekünk: ne
tépjük ki a konkolyt mielőtt a búza szárba nem szökken, mielőtt nem erne meg a
búzakalász. Ne tegyük, mert ezzel a saját termésünket is veszélybe sodorjuk. Ne
válaszoljunk azonnal az ellenség provokációjának, ne engedjük, hogy
elragadjanak az indulataink, az érzéseink ne hagyjuk, hogy annyira hatalmukba
kerítsenek, ne akarjunk mindjárt visszavágni, az ellenségnek. E helyett bízzunk
a mező tápláló áldásaiban, az elvetett jó és tiszta magok termést hozó növekedésében!
Az legyen szemünk előtt, ami a jó és nem az ami a rossz. Ne engedjük, hogy a
rossz legyőzzün bennünket, amint már a Szentírás kezdetén olvassuk: “ A bűn az
ajtód előtt van és rád van vágyódása, de te uralkodjál rajta” 1 Móz 4,6 . Sőt a
Szentírás ennél tovább-, ennél mélyebben is megszólít, és eképp is tanít:
Annakokáért
menthetetlen vagy óh ember, bárki légy, a ki ítélsz: mert a miben mást
megítélsz, önmagadat kárhoztatod; mivel ugyanazokat míveled te, a ki
ítélsz. |
Tehát ki is ez az
ellenség ? - szembesít a Szentírás önmagukkal, majd tovább tanít. Az ellenség
van hogy mi vagyunk saját magunk számára, amikor nem tudtuk szeretni önmagukat
és vétkeztünk önmagunkkal szemben. Ez persze nem zárja ki azt a lehetőséget
sem, hogy valóban a külső ellenségről van itt szó, aki számunkra, nekünk,
személyesen rosszat tett, mert elhintette a konkolyt a tiszta búza közé amikor
mi erre nem is számítottunk, mert a jól végzett munka után épp aludtunk.
A példázat tehát arra
hívja fel a figyelmünket, arra tanít, hogy ne legyünk naivak, ne legyünk
éretlenek, mint akik nem ismerjük az Isten országának a titkait, továbbá ne
hibáztassuk magukat ott és akkor amikor és
ahol nem vétkeztünk, viszont ha szükséges akkor ne kerüljük el az
önvizsgálatot se, saját magunk érdekében.
A példázat arra tanít, hogy legyen elég önbizalmunk a jól elvégzett
munkánk után és ne vesződjünk feleslegesen azokon a dolgokon, amelyek rajtunk
kívül állanak és nincs módunk befolyásolni a dolgokat, vagyis ami nem a mi
felelősségünk, annak a terhét ne hordozzuk feleslegesen. Ugyanakkor a példázat
arra is tanít, hogy ne legyünk lemondóak a dolgok természetes rendjét illetően
és ennek érdekében tartsuk tisztán józan ítélőképességünket! Bízzunk abban,
hogy ha együtt is nő a konkoly és a búza, mindkettő csak addig növekedhet, amíg
elérkezik az aratás. Az aratáskor pedig ne kavarjuk össze a búzát és a
konkolyt. A konkolyt égessük el, a búzát takarítsuk be a csűrbe.
A példázat során
felvetődik a kérdés bennünk természetesen jelképes értelemben is: mikor lesz az
aratás? Jézus az aratás Uráról, az Istenről sokszor beszél. Az aratás mint a
végítélet is többször megjelenik , mint az elkerülhetetlen isteni
igazságszolgálatás. Az aratás olyan mint
az ismertelen jövő amiről nem sokat tudunk, amihez csak a bizalommal tudunk viszonyulni vagy sehogyan
sem. Mi emberek életünkben oly sokszor várjuk az aratást és közben nem minden
esetben érjük meg ennek az érkezését.
Ilyenkor hajlamosak vagyunk arra, hogy az éretlen búzával a konkolyt is
kitépjük, mielőtt még a termés beérne, vagyis az aratás előtt. Sokszor
tengernyi könnyet sírunk el az ellenség miatt és ez által is eljutunk a
szeretetnek ahhoz a megtapasztalásához ami mindig újabb erőt ad a kitartáshoz,
amikor szemléljük miként nő együtt a konkoly a búzával és sokszor semmit sem tehetünk. A
tehetetlenségnél van azért több is amit tehetünk: visszatalálunk az Isrten-,
felebarátaink és önmagunk szeretetéhez.
Ezt a gondolatot, ezt az érzést Piliszki János költő gyönyörűen
fogalmazta meg a Mielőtt című versében. A jézusi tanítás befogadását sokszor a
nyelv prófétái, apostolai, a költők segítenek hozza. Hallgassák meg szeretettel
Pilinszki János Mielőtt című versét:
“ Pilinszky
János: Mielőtt A jövőről nem sokat tudok,
|
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése