Róm. 12,16 : “ Örvendezzetek az örvendezőkkel, a sírókkal pedig sírjatok. Éljetek egyetértésben.”
Szeretett tesvéreim!
A mai vasárnap Pál apostolnak a Rómaiakhoz írt leveléből olvastam fel. Az egész
levél visszatérő kérdésfelvetése a “megigazulás”, amint ezt a hívő ember a
saját életében összhangba hozhatja a
cselekedeteivel. Vagyis a fő kérdésfelvetés az, hogy milyen a helyes viszony az
ember és az Isten között. A megigazulás
előfeltétele az, hogy az ember hitelesen szembe nézzen önmagával és felismerje
és elismerje önmaga számára az elkövetett bűnt, majd ezt követően gyakoroljon
bűnbánatot és végül keresse a bűn utáni jóvátétel lehetőségét. Pál apostol
amikor a levelét írta a római
keresztényeknek azzal a céllal tette ezt, hogy a két részre szakadt közösség
közötti közeledést, párbeszéd lehetőségét felajánlja. Milyen nemes gondolat és cselekedet,
ha megadatik valakinek az a bölcsesség és tudás, valamint az a készség azok felől
akik érdekében munkálkodik, hogy az egymással szemben álló emberek számára
olyan lehetőséget teremtsen ahol nem növekszik a köztük levő szakadék, hanem
epül a közösség.
Ki is az a
két csoport, akik között oly nagy volt a szakadék, mi lehetett ennek az
előzménye? Néró császár uralkodásának a végén a zsidókeresztényeket kiüldözték
Rómából, mert a város felégetéséért őket tették felelőssé, annak ellenére, hogy
ebben nem volt részük. Néró halála után
a zsidókeresztények elleni üldözés megszűnt és az elvándorolt zsidók lassan
készültek vissza otthonaikba, Róma városába. Igen ám, de időközben a
pogányból lett keresztények, vagyis a
pogánykeresztények nem fogadták be őket és mindent elkövettek, hogy
kiközösítsék őket a keresztények közül.
Vagyis:
voltak a zsidókeresztények, akiknek a történelmi gyökereik a zsidó vallásból
sarjadtak ki , és voltak a pogánykeresztények akik nem a zsidó vallási
hagyománnyal , hanem pogány vallásból lettek keresztények. Bár látszólag mind a két csoport keresztény volt,
mégis a hagyomány ahonnan érkeztek
teljesen két külön világról szólt. Amiután a zsidókeresztények
elvándoroltak az üldözés miatt Rómából, a városban a pogánykeresztények
közösségbe tömörültek, viszont ezek a közösségek zártak voltak, nem engedték be
közéjük azokat akik nem azonos történelmi gyökerekkel rendelkeznek. Emiatt
tehát a keresztény közösség között hatalmas ellentét, feszültség alakult ki ,
ami sokszor egymás kitákozásával járt, amint olvassuk ezt a Római levélben. Pál
apostol a 12 részben az okos istentiszteletről ír, mint ami az értelem
megújulásával jár, valamint nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a különböző szolgálatok és tanítások között meglegyen a
kölcsönös tisztelet.
A szeretet
ne legyen képmútató és a testvéri szeretetben és az Isten szeretetében búzdítja
a rómaiakat, hogy ez legyen számukra a lényeg amire figyelnek és ne arra ami
elválasztja őket. Ami után arról ír, hogy áldják azokat akik üldöznek és
átkozzák a kitaszítottakat, olvassuk a mostani felolvasott bibliai verseket:
Örüljetek az örvendezőkkel és sírjatok a sírókkal.
A következő
versekben levelében visszatér az egymással
való egyetértésre való búzdításra, és az
egymással való békességben való életre figyelmeztet, amint befejezi
lélekhez-szóló intelmeit: “ Ne győzzön le téged a rossz, hanem te győzd le a
rosszat jóval.”
Tehát, Pál
apostol elvárásokat fogalmaz meg a keresztények fele, mint egy tanítómester
amint tanít. Szavai hitelesek, hiszen Jézust állítja példaként, aki a hatalmát
Istentől kapta és mindenki hasonlóképpen Istentől kapja a hatalmát és a törvény
betöltése a szeretet és azokra a dolgokra kell törekedni “ amelyek a békességet
és egymás építését szolgálják.” ( Róm 14,19)
A mostani
bibliai vers az örvendezésről, a sírásról és az egyetértésről szól.
Milyen
közeli hangzásuak görög nyelven ez az egymástól nagyon távol szó, az örvendezés
és a sírás. Magyarul össze sem téveszthető, viszont görögül, amint ezt Pál
apostol lejegyezte: chairó - örvendezni , klaió – sírni
Az örvendezés lelkiállapota az életért való
hálaadás áldására utal. Aki örvend,
annak teljes testében szét árad valami jól eső érzés, tapasztalat, arca
kisimul, mosolyra derül és jól érzi magát az aki örvend. Jutalom érzésben van
része az örvendező lelkű embernek. Akit elismernek munkásságáért, aki megérdemelt jutatmat kap a munkájáért az
örvend. Akit kitűntetnek azzal, hogy azt adják neki amire rég vágyik, amire szüksége van, az örvend, aki
hosszú fáradtságos munkája után megkapja a jól megérdemelt elismerést, az
örvend. Örvend az, aki befogadnak, akit elfogadnak, akit emberszámba vesznek,
örvend az akinek a munkájának értelme van, és hasznos dolgot tud nyújtani
embertársainak. Az öröm az amikor az ember kap és öröm az amikor az ember ad,
amikor hálatelt szívvel tudja elfogadni és adni. Örvend az akit szerető családtagok vesznek körül akit szerető
közösség veszi körül, akikre számíthat és ez a közösség is számíthat rá. Örvend
az az ember aki igaz társra talál.
A sírás ennek az ellentéte, mindaz
sír, aki gyászol, aki elveszítette az örömét, akit nem fogadnak be, akinek a
bizalmával visszaélnek, akit becsaptak, akitől elvették azt ami járt volna
neki, sír az akit kitaszítanak – és így tovább.
Pál apostol tehát azokat a keresztényeket
szólítja meg, akik mind az örvendezőkkel, mind pedig a sírókkal kapcsolatba
vannak. Akik mind a zsidókeresztényekkel, mind pedig a pogánykeresztényekkel
kapcsolatba vannak, mind az örvendezőkkel, mind pedig a sírókkal. Ezek között
keresi az összhangot, az egyetértést. Hogy ne legyen a fölötti öröm, hogy
valakit kitaszítanak, vagy valakit megkárosítanak, hiszen a káröröm nem
osztható meg, az csak egyéni egoista módon való egyfajta irigységnek a
betelejesedése, amiből hiányzik az egyetértés..
Az egyetértés:
phroneó
– egyetértésben lenni: megérteni, gondoskodni, együtt gondolkodni, együtt
lélegezni, együtt cselekedni, együtt hozni meg az ítéletet
Végül: az örvedenzők és a sírók között ha kapcsolat van, akkor az
egyetértésben, azaz az egymásról való gondosokodással való osztózkodás az igaz
öröm, amikor egymásra figyelnek az emberek, a keresztények és egymást
támogatják, segítik és nem kitaszítják maguk közül ha másképpen gndolkolkodnak.
Ámen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése