2023. május 29., hétfő

Pünkösdi prédikáció – Tüzes nyelvek megjelenése - beszédvázlat -

 "És megjelentek előttük kettős tüzes nyelvek és üle mindenikre azok közül." ApCsel. 2,3


Keresztény testvéreim! Vallásos életünk megélésének számos lehetőségeiről beszélt Jézus több alkalommal is.  Szokszor hangsúlyozza, hogy a  vallás és a szeretet egymást nem kizáról de egymást feltételező és egymást kiegészítő, egymás erősítő kapcsolatban vannak. Nem beszélhetünk tehát úgy a vallásról, hogy közben mindez ellentétben legyen azzal, vagy kizárja mindazt ami a szeretet. 

A vallás és szeretet, mindkettő olyan kapcsolódási formák és tartalmak, amelyek szívünk mélységéből-, lelkünk zeg-zúgos tereiből-,  elménk mindent átfonó gondolataiból és létünket meghatározó erővel  “sarjad  ki”,  lelkünkben, szívünkben, elménkben “ver gyökeret”, ami az Istennel való kapcsolatunk határozza meg.  

Ott van a szeretet a szívünkben, hiszen amikor egy olyan ember mellett vagyunk, akit szeretünk, a szívünk is jelezi, ezt: érezzük, hogy eláraszt egy belső lelki béke és nyugalom, vagy egy olyan melegség, ami az életünket megszépíti, kiteljesíti. Ezért van az, hogy ha valami olyan dolgot végzünk, dolgozunk, amit szeretünk, az nem fáraszt, hanem mintha életet lehellne belénk és feltölt, életerővel, életszetetettel, életkedvvel, életszeretettel. 

A Biblia több helyen is utal arra, hogy Isten szeret és Isten maga a szeretet. Hadd nézzünk meg, hallgassunk meg egy pár bibliai ide vonatkozó részt az elkövetkezőkben:

-          Szeretet az Isten; aki a szeretetben marad, Istenben marad, és Isten őbenne. Mi, akik hittünk, megismertük a szeretetet, amellyel Isten szeret bennünket” 1. Ján, 4,16

-          “ Aki nem szeret, nem ismeri Istent, mert Isten a szeretet”.1 Ján.4,8 ,

-          ” Isten a szeretet Szeretteim! Szeressük egymást, mert a szeretet Istentől van. Mindaz, aki szeret, Istentől született, és ismeri Istent.” 1 Ján.4,8

-          “Isten szeretet: éljetek szeretetben” 1 Ján.4,6

-          “De az ÚR szeretete mindörökké az istenfélőkkel van, és igazsága még az unokáikkal is” Zsolt.103,17,

-           Isten emberszeretete és az újjászületés fürdője címadó résznél pedig ezt olvassuk a Tit.3,3-ban: “Mert valamikor mi is esztelenek, engedetlenek, tévelygők voltunk, különféle kívánságok és élvezetek rabjai, gonoszságban és irigységben élők, egymástól gyűlöltek és egymást gyűlölők” 

Hallgassunk meg most egy pár példát a vallásról amint erről a Szentírásból  olvashatunk:

-“ a vallásos érzület a testvériességet, a testvériesség pedig a szeretetet..” 2 Pét.1,7

, “Vigyázzatok: vallásosságotokat ne az emberek előtt gyakoroljátok, hogy lássanak titeket, mert így nem kaptok jutalmat mennyei Atyátoktól!” Mt 6,1

Tehát a Szentírást olvasva - amit hitem szerint  Jézus szeretet-parancsolata foglal össze a leglényegrehatóbban és legérthetőbben -  erről  éppen Jézus a tanításával és életével tett  tanubizonyságot, amit röviden így foglalt össze: szeresd az Istent, szeresd az embert!  Jézus elég életében tehát a cselekvő szeretet vallásosságát élte és erről tanított. Mindazok, akik tanítványai, követői kívánunk lenni, maradni mindazok a cselekvő szeretet vallásosságának a lehetőségeit kell megtalálnunk, hogy ezt éljük. Mit is jelent ez, egészen egyszerűen és röviden? Elsősorban azt, hogy a szeretet jelenti azt a kapcsolódási formát is amit Isten és ember felé megtudunk élni, megtudunk valósítani. Vagyis még pontosabban: azt jelenti ez, más szavakkal, hogy akképpen tudjuk szeretni felebarátainkat mint önmagunkat és közben ne feledkezzünk meg az Isten iránti szeretetünkről sem, hogy mindennek a szívünkben, lelkünkben, elménkben és mindenhol és mindenkor ahol erőnkkel jelen tudunk lenni az emberi életben megmutatkozzon, helyet kapjon az isteni szeretet. Ez    így nagyon szép és követendő példa is, de miként lehetséges mindez? – tehetjük fel a  kérdést sokszor, vagy kérdezhetik meg tőlünk mindazok akik szemében a vallásos megélésünk által megszólíthatóak lehetünk. Miként lehet szeretni felebarátainkat mint önmagunkat?  És miként lehet szeretni az Istent, szívvel, lélekkel, elmével, erővel?

Erre a kérdésre a pünkösdi evangéliumi történet felovasott bibliai verse adja meg az egyik olyan választ, amellyel mindenki saját maga élhet, fogadhatja el, vagy ha úgy tetszik utasíthatja el, de közömbös nem maradhat semmiképpen e pünkösdi válasz, megszólítása előtt. Miről van szó pontosabban? Röviden, egyszerűen, hasonlatokban összegfoglalva azt is mondhatjuk, hogy az egész emberi életünkről, van itt szó tulajdonképpen, az egész emberi életünk céljáról, megszólíthatóságáról, emberségünk megéléséről és mindarról a szeretetről, amivel megteretmett bennünket az Isten, amit szeretnénk megosztani a körülöttünk levőkkel és szeretnénk ha minket is hasonlóképpen szeretnének felebarátaink és megtapasztalni az isteni szeretetet.

A felolvasott bibliai  versek arról szólnak, hogy “megjelentek”, valami “nyelvek”  “ “megjelentek” -   

φθησαν” ( OFTHESZAN)  - itt egy olyan “megjelenésről”, helyesebben “látványról” van szó, amit felfogtak,megértettek,követtek vagy még közelebbi fogalmi jelentés szerint ,megláttak mindannyian , oftheszan, ofto… tehát az ofto a szemmel kapcsolatos ( mint az oftalmologie, amit már értünk is) dolgot jelent. Tehát ami megjelent, azt azért jelenhetett meg, mert ezzel kapcsolatban voltak azok akiknek mindez megjelent. Akkor beszélhetünk valamiről, bármiről ami megjelent, ha ezzel kapcsolatba vagyunk, ebben a jelenségben részünk van, ha “látjuk” , észleljük, szemléljük azt a jelenséget, amiről később szó van és ez nem más mint a :

“γλσσαι”  (GLOSSZAI) – ez pedig nem más mint a beszéd, tehát egy olyan jelenséggel voltak kapcsolatba ami nem volt más mint a glossza ,vagyis a beszéd. Kérdés: mikor, hogyan “látható” a beszéd? Az egyik lehetséges válasz nagyon egyszerűen: amikor az megvalósul! Vagyis itt a “teremtő nyelvről” van szó, pontosan az a nyelv ami teremtette az isteni szóval, a mennyet és a földet, amiről az Isten látta, hogy “íme igen jó”.  Itt az isteni teremtő nyelv ,”glosszaként”, emberi nyelvként vált láthatóvá, kitapinthatóvá, érzékelhetővé, valósággá. Mert azok akik ott voltak “látták”, kapcsolatba kerültek vele. Ez a nyelv, ez a “glossza” διαμεριζόμεναι ( DIAMEZIZÓMÉNAJ) azaz szétválasztott, amit magyarul kettőnek fordítt a Szentírás és még hozza teszi azt is, hogy ez  πυρός  ( PYROSZ) tehát tüzes, égető, nyelv az ami megjelent, amit láttak mindazok akik ott voltak, mert nekik részük volt ebben,

… mert rajtuk  κάθισεν ( EKTHAISEN ), azaz pihent meg. Tehát ez a szétválasztott tüzes nyelv nem égette, nem semmisítette meg azokat akik ezt meglátták, mert épp hogy bennünk, rajtuk pihent meg ez a nyelv. Ez a láthatóvá vált nyelv az ami megírintette mindazokat akiknek része volt ebben és akiken megnyugodt, megpihent  a látható tüzes nyelv!

Tehát az ember és Isten iránti szeretet vallásásnak az egyik titka talán az, hogy alkalmasak legyünk meglátni, a tüzes, égető beszédet, nyelvet, ami megpihenhet bennünk és rajtunk. Ez a szétválasztott glossza, nyelv, kapcsolatokat teremt ember és ember között, ember és Isten között is. Ez a szétválasztott tüzes nyelv, világosságot, szívbéli békét, gyújt a lélekben és lecsendesíti az elmét és életerőt ad.

Az égi tüzes nyelvnek, mint “ égi leleménynek” a mai pünkösd alkalmával különösen fontos jelentéssel van Székelykáli Unitárius Egyházközség gyülekezeti közössége részére az idei pünkösdkor. Hiszen az idén október 1-én lesz az Aranyosrákosi Székely Sándor “A székelyek Erdélyben” eposzának az ünnepe , amikor felhangzik majd a Csiki Boldizsár művészúr, professzor úr által megzenésített kórus a templomban, Bíró Jenő csejdi református lelkész és karmester kórusának a megszólalásában. Az otthonról, közös Erdélyi otthonunkról szól majd az októberben felcsendülő kórusmű arról az erdélyi tündérkertről, ami fele mutatja az égi jel az utat.

Amikor tehát a pünkösdi tüzes nyelvekről olvassuk a bibliai verset, önkéntelenül is eszünkbe jut, felsejlik az 1800-as években élt püspök és költő eposza és megzenésített verssorai. Hiszen az eposzban égi jeleményről olvasunk ami mutatja az utat az otthont adó szülőföld felé, míg a pünkösdi égi tüzes nyelvek az Isten és ember-szeretet otthonába, abba az első keresztény gyülekezetbe vezet el ahol  ha megtérünk bűneinkből, és bűnbocsánatot gyakorlunk akkor egy olyan közösségnek leszünk a tagjai akik számíthatnak ránk és mi is számíthatunk e közösségre, a közösség és haza, szülőföld így jelenjen meg és így lássuk meg az idei pünkösdkor a bibliai vers  világító fényében, ahol láthatóvá válik a vallás és szeretet. Igy legyen, amen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A valami és a valami más közötti léthelyzet megközelítése (Jer 18,1-4 versei alapján)

  Biblia- óra 2023, Október 8 - Csókfalvi Unitárius Marosi Köri Lelkészi Értekezletre   1.      “ Ember tervez odalesz “  256-os egyházi...