" ... és beszélgettek egymással mindarról, ami történt. Miközben beszélgettek, és vitatkoztak egymással, maga Jézus is melléjük szegődött, és együtt ment velük. Látásukat azonban valami akadályozta és nem ismerték fel őt. Ő pedig így szólt hozzájuk: „Miről beszélgettek egymással útközben?” Erre szomorúan megálltak." Lk, 24,14-17
Kedves testvéreim!
Húsvét utáni vasárnap vagyunk és megszólaltak a vásárnapi imára hívó harangok.
Az istentiszteleti rend és ennek módja szerint elénekeltük az imádság-, és
prédikáció előtti énekeket elolvastam a szentírási verseket a beszédem
alapgondolát és elkezdtem a prédikációt. Számos gondolattal, érzéssel érkeztünk
a templomba a mai vasárnapon. Még talán
bennünk él a virágvasárnapi és húsvéti ünnepnek a fenköltsége, és ezzel egy időben
már a megkésett tavaszi munkálatok elvégzendő feladatai járnak a
gondolatainkban. Ezzel egy időben mindazok a munkálatok amelyeket az
egyházközségben kell elvégeznünk: a parókia javítási munkálatai mellett a tavasz érkezésével mindjárt elérkezik a tennivaló
a temető rendbetartása körül is és megannyi számos elvégzendő közösségi
munka. Úgy járkálnak a gondolataink
ide-oda, a sok tennivaló között –
állapíthajuk meg humoros öniróniával -
mint ahogy lassan tapasztaljuk az áprilisi időjárást is, egyszer süt a
Nap, máskor esik az eső.
Ahogy itt állok és
végzem a szolgálatom bennem is több érzés és gondolat jelenik meg, tör utat bennem. Gondolataimban ott motoszkál
a székelykeresztúri Hit-Rádió húsvét utáni adása, ahol Mikó Ferenc tarcsafalvi
unitárius lelkész, a Hit-rádió egyik riportere beszélgetett Székely Zsigmond
Kinga Réka, homoródszentpéteri lelkésznővel a húsvéti ünnepről, mint
újjászületésről, valamint amint megonsztották egymással a gondolataikat a
közösségszolgálatról, az egyházközségi életről és sok más időszerű témáról. Elgondolkodom a
rádió-adásban hallottakon, amint az újjászületés feltételére utalt a lelkésznő,
amint a saját hibáinkkal való szembesülésre, ezeknek pedig az őszinte szívvel
való megbánására és a jóvátételre hívta fel a figyelmet az adásban. Ugyanakkor
kitért arra is, hogy elvárta volna híveitől, hogy húsvét ünnepén többen
vegyenek úrvacsorát és általában többen jöjjenek el az istentiszteletre. Az
unitáriusok – állapította meg – mintha nem szeretnének templomba járni – különböző
kifogások miatt, majd rátért arra, hogy nincs semmi olyan elfogadható kifogás
ami elég ok lenne arra, hogy a gyülekezeti tagok sokáig távol maradjanak az
istentiszteleti alkalmaktól, különösen pedig az ünnepi alkalmakról. Amíg ezt az
adást hallgattam, eszembe jutott az is , hogy ezt a gondolatot szóvá fogom
tenni vasárnap, anélkül, hogy bárkit is szándékomban lenne megbántani, főleg
pedig azokat nem akik vasárnap személyesen részt vesznek az
istentiszteleten. Szülőfalumban ugyanis
volt egy olyan szólás – nem tudom máshol igen-e – hogy amikor a lelkész arról
prédikál, hogy nem járnak a hívek a templomba, akkor tulajdonképpen azokat
szidja akik hallgatják, és azokat kéri számon a templombajárásról akik különben
járnak templomban, ezzel pedig elveszi a maradék kedvét azoknak is akik járnak,
hogy aztán visszajöjjenek a temlomba, mert ha akkor is azt hallják, hogy a
hívek nem jönnek megfelelő létszámba a templomba, akkor egy idő után nemcsak
unalmas, de kellemetlen is lesz azokra nézve aki ott vannak, és ezt a kellemetlenséget elszereti mindenki
kerülni. Hiszen Jézus is azt mondta, hogy ahol ketten vagy hárman összegyűlnek
az én nevemben én ott vagyok köztük. A
mai világunkban, mégis abban bízok, hogy értelme van elmondani akár a
radio-adásban hallottakat, mert az adás is visszahallgatható és e prédikáció
hanganyaga is akár és amint a Szentírás
felszólítja az evangélium hírdetésére a prófétákat, hiszem hogy minden lelkész
számára is az üzenet időszerű marad:
"Hirdesd az Igét, állj
elő vele alkalmas és alkalmatlan időben" (2Tim 4,2). Tehát akár alkalmas,
akár alkalmatlan az idő az evangélium hírdetésére ezt hírdetni kell, mert ezzel
bíznak meg mindenkit akit az evangélium szolgálatával bízott meg az Isten.
Szóval, feltehetjük a
kérdést arra vonatkozóan, hogy tulajdonképpen mikor alkalmas az idő az
evangélium számára, mikor alkalmas az idő a templombajárásra, mikor alkalmas az
idő arra, hogy ünnepek alkalmával elmenjük a templomba és úrvacsorát vegyünk?
Természetesen ezeket a kérdéseket
pálapostoli iróniával kérdem én is –
és ezekre a kérdésekre választ nem is várhatunk, mert egyértelmű, hogy
akkor kell a templomba menni, mikor szól a harang, és akkor kell, illetve lehet
úrvacsorát venni, amikor ilyen ünnepi alkalom van. Dehát – a tapasztalat az
többször, hogy nemcsak saját magunk számára, de egymás számára is, mintha
idegenek lennénk, vagy az idő sem megfelelő, nem alkalmas. Sajnos volt
tapasztalatom ilyen és ehhez hasonló gondolkodásban és életfelfogásban, életmódban
az idők folyamán. Ilyen és ehhez hasonló kitértő válaszokat hallottam volt és
mostani híveimtől is, amikor rákérdeztem a templombajárás szokásaira: megyek
majd amikor elvégzem ezt vagy azt a munkámat (viszont ez, vagy az az munka után
újabb és újabb tennivalók jöttek mindig közbe), megyek majd amikor elérkezik
annak az ideje, megyek majd --- és jönnek a számtalan és különbnél különb
kifogások. Ugyanakkor azt is láttam hogy bizony voltak olyan szomorú korai halálozások, hogy a sok munka
miatt nem volt idő megállani , részt venni az istentiszteleteken és az alkalmak
elvesztődtek, amikor az ember saját lelkével, a közösségével, az Isten
dolgaival foglalkozott volna. Mikor a
legidőszerűbb, mikor az legalkalmasabb ezeket a kérdéseket feltenni, ha nem
húsvéti ünnepek eltelte után ? Ez egy áldott alkalom visszatekinteni az
ünnepekre, hálát adni a találkozásokért, amelyben részünk lehetett, hálát adni
az úrvacsorai alkalmakért és amennyiben ebben nem volt részünk, szembe nézni azzal a hiánnyal amit lehet hogy
nem is veszünk észre, csak ha felhívja valaki a figyelmünk. Az elmúlt napokban
felkerestem egy barátomat és arra kértem, hogy az általam kért témában mondjon
“kíméletlen kritikát” azzal kapcsolatosan amiben tudom, hogy szakember és a
véleményét, a tudását tiszteletbe tartom és elvátam, hogy az adott kérdésemben
amivel feléje fordultam mondjon őszinte választ, más szóval “kíméletlen
kritikát”, hogy tanuljak abban a kérdésben az őszinte visszajelzéséből. Máskor is kerestem fel hasonló kérdésekkel és
midnen alkalommal “kíméletlenül” kifejtette a véleményét az adott kérdésnben
amivel feléje fordultam és amiben ő szakember és ebből csak tanultam minden
alkalommal tőle, mert nem rejtette véka alá a mondnivalóját. Milyen nagy áldás,
ha van egy ilyen barátunk, aki szeretettel felhívja a figyelmünket arra, amiben
ő látja, hogy tévedünk és segít, hogy ez által is fejlődjünk, tanuljunk. Dehát nem ezt várjuk el az orvostól is, ha
betegek vagyunk, azt várjuk, hogy mondja meg mi a betegségünk és mi módon
gyógyulunk, milyen gyógyszerekre, milyen más életvitelre van szükségünk, hogy
egészségesek legyünk? Ezt várjuk el mindenhol és mindenben: ha az autónk
elromlik, azt várjuk el a szerelőtől, hogy a hibás alkatrészt megjavítsa, vagy
kicserélje, ha elromlik bármi amit használunk, akkor azt várjuk el, hogy
megjavítsa az aki ért hozza, vagy kicseréljük, ha hasznavehetetlen és ha
szükségünk van rá! Mennyivel inkább így van ez a saját lelkünkkel is! Nemde azt
várjuk el az evangéliumtól is, hogy a lelkünkben fényt, szeretetet, hálát,
reményt, hitet, bizalmat és számos olyan értéket hozzon, ami nélkül az életünk
nemcsak szegényebb, de sok esetben lehetetlen is. A lelkünknek pedig épp úgy
szükségünk van az imádságra, a közös istentiszteleti alkalmakra,a a közös
imádkozásra, a prédikáció élő
hallgatására, a templom előtti
megállásra, beszélgetésre, mint ahogy a szemünknek szüksége van a fényre, hogy
lássunk, fülünknek a hangokra, hogy halljunk, egész emberi lényünknek a
táplálékra, hogy éljünk. Igen, lehet behunyt szemmel is élni, de egy idő után látásunk megromlik , lehet
hangok nélküli füllel is élni, de egy idő után megsüketül a fülünk ha nem
használjuk. A lélek pedig több mint a szem, több mint a fül, mert bármikor kész
arra, hogy újjászülessen és befogadja mindazt a szépet és nemest ami az életet
szebbé teszi, elviselhetőbbé a fájdalmat, a hiányt és mindazt amit el kell
viselnie az embernek, amire számított de arra is amire nem mert hirtelen,
váratatalnul érkezett. Szóval a léleknek
közös imádságra van szüksége,
a vasárnapok friss levegőjére és ha ezt megvonjuk a
lelkünktől, akkor áporodott lesz a vasárnap levegője és álott szagú lesz az a
csend is amit Isten nélkül sokáig eltöltünk.
A felolvasott bibliai
vers a húsvét utáni Jézusi történetet hozza közel hozzánk. A felolvasott bibliai versben egy közösen
megtett útról szól. Jézus tanítványai az úton mennek és beszélgetnek. Mint
ahogy mi is közös utakon haladunk életünk során mindazokkal akikkel ugyanazt az
utat járjuk be, vagy egy ideig azonos irányba haladunk egymás mellett. Milyen nagyszerű dolog, nemcsak ugyanazon az
úton haladni, hanem beszélgetni is mindazokkal akikkel egy uton haladunk! Vajon
feltudjuk mérni ennek a szépségét és hasznát, amikor ugyanazon az úton amelyen
haladunk azt látjuk, hogy nem vagyunk egyedül, mert társaink vannak az úton!
Feltudjuk-e mérni annak a hasznán túli szépségét, hogy milyen hatalmas nagy
érték az, amikor beszélgetnek egymással az emberek, amikor beszélgetünk mi is
egymással! Amikor nemcsak hogy nem vagyunk egyedül, magunkra maradva, de mások
is számítanak ránk és mi teljes szívvel, lélekkel részt tudunk ebben vállalni!
Nos az úton így
haladtak közösen a jézusi tanítványok és amikor Jézus melléjük szegődött –
látásukat megzavarta valami – és nem ismerték fel hogy ki ő. Akit nem ismerünk
fel az számunkra idegen, aki nem ismer fel minket, azok számára mi is idegenek
vagyunk. Elidegenedhetünk sokszor saját magunktól is, ha lelkünk csendjét nem
tudjuk magunkhoz ölelni. Ebben segít a
közösségben elmondott imádság, a közös éneklés, az istentiszteletek
többé-kevésbé rendszeres gyakorlása. Az az ember akit nem ismerünk fel, és
hozzánk szól , annak a hangja is idegenül szól. Ha pedig olyan dolgot kérdez
ami számunkra egyértelmű és számára pedig úgy tűnik, hogy nem akkor az
idegensége fokozódik. A közösség tagjai számára ugyanis van közös ügy, vannak
közös célok, van közös nyelv amit ért mindenki.
Húsvét után ismerjük fel Jézust, ismerjük fel egymást, ismerjük fel a közösségünk értékeit! Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése