2023. április 11., kedd

Húsvéti beszéd vázlat – 2023, Székelykál, Iszló, Kisillye

 

Húsvéti angyalok

Tekintete olyan volt, mint a villámlás, és ruhája fehér, mint a hó. Az őrök a tőle való félelem miatt megrettentek, és szinte holtra váltak. Az asszonyokat pedig így szólította meg az angyal: „Ti ne féljetek! Mert tudom, hogy a megfeszített Jézust keresitek.” Mt 28,3-5

 

Kedves testvéreim!

Elérkezet húsvét ünnepe is, az idén, 2023-ban! Szinte elrepült az idő karácsony óta, de ugyanakkor úgy tűnik mintha meg is allot volna. Azt látjuk a naptárban, hogy most van húsvét, mert eltelt már január, február, március és itt van immár április is – de a természetben amit tapasztalunk értetlenül állunk az áprilisi havazás, a húsvét nagyheti havazás előtt. Pedig hogy örndetünk már, annak, hogy kinyílottak a tavasz virágai, hogy “selymét a barka már kitakarta, és sárga virágját bontja a som”, és mennyire minden a tavaszt idézte amikor a gólyákat láttuk a mezőn miként lépegetnek kecses mozdulataikkal. És egyszer csak, minden mintha csak tovatűnő álom lett volna: elkezdett havazni, a gólyák a magas fészkeiken igazították a havazásban a tollaikat és a  zöld mezőt, a rügybe borult ágakat belepte a hó, a kék ég fehér ködbe burkolózott. Mindezt a havazást karácsonykor vártuk, de akkor olyan tavaszias volt minden. Mintha feje tetejére állt volna minden - legalábbis sokunknak az az érzése. Húsvétkor nem szeretjük látni amint a nárcisz és más kora tavaszi virago leveleit belepi a hó, nem örvendünk annak, hogy a rögybe borult fák again is megáll a hó és belepi a hideg hó a kis rügyecskéket.

Szóval kettős érzésünk van: egyrészt hamar eltelt az idő karácsonykor, , amikor a naptárra tekintünk, mert látjuk, hogy már 2023 áprilist ír és nem 2022 decembert, másrészt pedig az időjárás a karácsonyi havas tájra  utal. El is indult a sok vicces megjegyzés az időjárás felborulása kapcsán: hallani, hogy húsvét alkalmával áldott karácsonyt kívánnak  egyesek, majd mondják, hogy a piros tojást a karácsonyfa alatt kell keresnünk, és hogy a húsvéti bárány vagy nyuszi szánon érkezik mint a mikulás. Szóval igyekszünk humorral elütni az élét annak, amiről tulajdonképpen mi sokat nem tehetünk. 

Tehát mintha összezavarta volna valaki, vagy valami a többé-kevésbé  erre a tavaszi időre megszokott időjárást, mintha összezavarta volna valaki, vagy valami a nemcsak az időjárást, de mintha ezzel együtt sok mindent is összezavart volna.  Mintha összezavarodott volna az, ami korábban egyértelműbb, megszokott volt. Számos példát hozhatnék fel ezzel kapcsolatosan, de csak egy párat hadd soroljak fel: ennek előtte nem kellett azon gondolkoznunk, hogy ha valamit vásárolunk, hogy eltudjuk-e olvasni az apróbetűs részt, ahol azokat az adatokat olvassuk el amit a gyártó közzé tett, azzal kapcsolatosan, hogy mit tartalamaz az adott élelmiszer,  érthetetlen számunkra, hogy abból az országból ahol háború dúl az itteni gazdák számára előállítási áron alul érkezik gabona és felvetődik az a kérdés is, hogy nem érdemes a szántóföldet felszántani és bevetni, mert sokkal olcsóbban meglehet vásrárolni mint az itthoni előállítási ár, ha így gondolkodunk, akkor nem érdemes a konyhakertbe sem ültetni semmit, mert a nagy üzletláncokban mindent meglehet vásárolni. A sort folytahatnánk tovább akár azokkal a mindennapi történésekkel amelyekkel nap-mint nap találkozunk: mintha elvesztődött volna az emberek  egymással szembeni tisztelete, mintha mindent csak a gazdasági haszonban mérnénk és az örök emberi értékek mintha mára elvesztették volna korábbi helyüket az életünkből.  Olyan örök emberi értékekről beszélek, mint a kimondott szó hitelessége, a  becsületesen elvégzett munka értéke,  mintha a gyermek elfeledkezett volna idős szüleiről és a  szülő elfeledkezett volna kis gyermekéről, mintha nem lenne közösség, mintha nem lenne templom, mintha nem lenne könyv, nyomtatott újság, zene, ének – úgy él a mai ember mintha elfeledkezett volna a lelkéről.  Nyugaton már találkozni olyan templomokkal amelyeket eladtak az adott egyházak szervezetének a képviselői, mert közösség nélkül maradtak és a templom épületében jobb esetben árvaház, vagy hajléktalan szállás, de van ahol vendéglő, kocsma, vagy éppen ruhás vagy alsónemű üzlet működik már.  Ezzel egy időben pedig épülnek más templomok, hatalmas árúházak, bankok és sok más egyéb. Ez rendben is lenne, hiszen a fejlődésnek nem jó ha gátat vet bárki is. A szomorú csak az amikor a fejlődésben, a nagy gazdasági hasznot hozó befektetések során megszűnik az embernek mint értéknek a helye és munkaeszközként tekintünk csak rá, mint akinek nincs lelke, nincsenek érzései. Ahol nincs szükség rá egy munkahelyen el lehet dobni, ki lehet cserélni, fel lehet számolni, mert ha nem hozza meg a kívánt eredményt, vagy hasznot,  amit tőle akár írott akár íratlan szerződésben megkötöttek, akkor már hasznavehetetlen és semmi más nem számít csak az, hogy az adott haszonelvűségi gazdálkodás ne szenvedjen és minden haladjon az előre kiszámított gazdasági ütemterv, statisztikai grafikonok szerint, de minden más felesleges és nem számít, nem érdemes foglalkozni vele – vallja a mai kor emberéhez tökéletesen alkalmazkodó és ennek az elvárásnak tökéletesen megfelelő ember. A sem számít, hogy ha felgyűl a szemét a háztájakon, az sem  jelent semmit hogy betegség, halál, földrengés, háború, és megannyi más pusztít, már lassan tudomásul vesszük, hogy a gazdák látványosan elöntik a tejet,  vagy éppen sztrájba lépnek sok más elégedetlen emberrel, mert az elégedetlenségnek mintha nem lenne meghallgatója, mintha nem lenne akinek érdemes lenne elmondani mindezt, mert nincsenek fogodzók amibe kapaszkodni lehet, nincs határ amit be kellene tartani, nincs szó amit be kellene tartan, csak szétfolyó, üres, néma és béna, tethetelenségébe belenyúgvó, lemondó , a rügyeket is behavazó világ lenne csak.

És akkor ezen borús, szomorú, komor életérzés mellett – elérkezett a tavaszi napéjegyenlőség, és elérkezet utána az első holdtölte, és elkérkezett húsvét. Nem ilyen váratlanul jött, mint a havazás, vagy mint a kiszámíthatlan világban váratlanul érkeznek az előre ki nem számítható, bizalmat nem érdemlő, csak a pontos statisztikákra és grafikonokra oly sokszor hiába  alapozó világban oly sok minden. Tudtuk, hogy elérkezik húsvét, ha havazik, ha szépen süt a Nap. Tudjuk, hogy a tavaszi napéjegyenlőség utáni holdtölte utáni első vasárnap elkérkezik hozzánk húsvét, mert ez a hagyomány és ez az isteni rend számunkra világos, érthető, egyszerű és kiszámítható, ebben ameddig az istenti gondviselés örködik felettünk nem fogunk sosem csalódni.

Nem hirtelen  jött tehát húsvét – mert érkezett a virágvasárnapi pompával és az ezt követő jézusi ostorcsattogtatással, a fügefa elszáradásával. Érkezett a nagyhéttel, a nagycsütörtöki utolsó vacsorával, a nagypénteki kereszthalállal és a nagyszombati temetéssel és virrasztással.

Tudtuk-e követni a húsvét érkezését a nagycsütörtöki utolsó vacsorával, az árulással, a jézusi lábmosással, tudtuk-e követni a húsvét érkezését a nagypénteki keresztrefeszítéssel, tudtuk-e követni a temetésével, a virrasztásával – hogy valóban elérkezzünk a húsvét öröméig?

Ha nem szántunk, nem boronálunk, ha nem vetünk, akkor nem fogunk aratni sem, ha nem ültetünk akkor nem fogunk szüretelni sem.  Ha nem  nyitjuk ki a szemünket nem fogunk látni, ha nem fordítjuk a tekintetünket hátra akkor nem látjuk meg azt ami mögöttünk van. Ha csalódásainkból felgyógyultunk, akkor imserjük meg mit is jelent a bizalom, a szeretet, a hit. Úgy mint Péter aki a tagadás gyötrelmein túl kellett haladjon azért, hogy a tagdadóból hitvallóvá lehessen. A történet tehát nem a szombat első napjával kezdődik, amint a felolvasott bibliai versből olvastam. A húsvéti havazásnak is vannak előzményei, ami az időjárást befolyásolja, az életmódunk ahogy élünk, amint a természethez, önmagunkhoz, a másik emberhez, amint az Istenhez viszonyulunk. 

A felolvasott bibliai vers tehát a szombat végével , a hét első napjával kezdődik, nagypéntek után három nappal.  Most hadd ne bonyolodjunk be a teológiai fejtegetésekbe és a dogmatikai útkeresés labirintusaiba, hogy mikor is volt a hét első napja, szombat e vagy vasárnap péntek utáni három nappal. Számunkra most a lényeg az hogy nagypéntek után a hitnek a győzedelmes hetének az első napján volt, amikor Mária és Mária Magdaléna kimentek a temetőbe. Az ember temetés után kimegy szerettei sírjához, a temetés után és utána is többször is. Kimennek hogy ott a sírnál sírassák el szerettüket.

Arról tudosít a húsvti evangélium következő mondatja, hogy “ nagy földindulás lőn”, amikor kimentek ezek az asszonyok a temetőbe a sírhoz. Mint tudjuk nagypénteken is nagy földindulás lőn, a templom kárpítj meghasadt. A lélekben is nagy “földindulás” van amikor kimegyünk a temetőbe, mert a hozzátartozóink elhunytával megindul a föld alattunk, megremeg a lelkünk.

Az evangélium ezután egy angyal megjelenéséről ír: “ az Úrnak angyala leszállván a mennyből, és odamenvén elhengeríté a követ a sír szájáról és reá üle arra.”

Karácsonykor az angyalok mennyei szózattal szóltak a pásztorokhoz, itt az angyalok elhegerítik a követ és ráülnek.

Ezután az angyal leírásával találkozunk. Milyen volt ez az angyal?  “Tekintete mint a villámlás, ruhája fehér mint a hó.”

Mi történt ezután? Az őrök megijedtek az angyaltől. Mit mondottak az angyalok az őröknek? Semmit! Pedig oyanok lettek mint a holtak. Mit őriztek ezek az őrök. Jézus sírját. Tehát elöttük hengerítette el a követ az angyal, és semmit sem tudtak tenni az őrök.  Kihez szóltak az angyalok? Az asszonyokhoz! Mit mondott nekik? “ Ne féljetek! “ épp mint a pásztoroknak a karácsonyi történetben!_

A megfeszített Jézust aki keresi nem kell féljen – mert az angyalok bátorítják őt!       

 

Ámen

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A valami és a valami más közötti léthelyzet megközelítése (Jer 18,1-4 versei alapján)

  Biblia- óra 2023, Október 8 - Csókfalvi Unitárius Marosi Köri Lelkészi Értekezletre   1.      “ Ember tervez odalesz “  256-os egyházi...