2023. február 14., kedd

Mihez hasonlítható ez a nemzetség ?

“ De kihez hasonlítsam ezt a nemzedséget?Hasonlatos a gyermekekhez, akik a piacon ülnek és kiáltoznak az ő társaiknak. És ezt mondják: Sípoltunk néktek és nem táncoltatok, síralmas éneket énekeltünk néktek és nem sírtatok.Mert eljött János aki nem eszik és nem iszik és azt mondják : Ördög van benne. Eljött az Embernek fia  aki eszik és iszik és ezt mondják. Íme a nagy étű és részeges ember, a vámszedők s bűnösök barátja! És igazoltaték a bölcsesség az ő fiaitól. Mt 11,16-19

“ Monda pedig az Úr:mihez hasonlítsam azért e nemzetséghez embereit?és mihez hasonlók? Hasonlók a piacon ülő gyermekekhez, kik egymásnak kiáltanak és ezt mondják: Sípoltunk nektek de nem táncoltatok, síralmas éneket énekeltünk néktek és nem sírtatok. Mert eljött Keresztelő János, aki kenyeret sem eszik bort sem iszik és azt mondják: Ördög van benne. Eljött az Embernek fia, aki eszik és iszik és ezt mondjátok: Ime a falánk és borivó ember, a vámszedők és bűnösök barátja. És igazoltatik a bölcsesség minden ő fiaitól.” Lk. 7,31-35

 

Szeretett testvéreim! A fenti bibliai vers többször is megszólított és többször készültem erről prédikálni  - de valahogy mindig  elmaradt a prédikáció. Az elmaradásnak az oka az volt, hogy annyira elragadt az indulat amivel a bibliai vers megszólított, hogy inkább lemondtam arról, hogy ezzel az indulattal beszéljek. Elsősorban azért vigyáztam e bibliai versről beszélni, mert kísértett az a gondolat, az az érzés, amint mondom igen az indulat is, hogy a versben leírtakkal egyetértve kíméletlen kritikát szóljak és úgymond ostorozzak, ítélkezzek, megfedjek a bibliai verssel, és mintegy önigazolás eszközeként olvassam fel, beszéljek róla. A bibliai verseket pedig még a lelkésznek sem tanácsos úgy olvasni - és ne adj Isten úgy prédikálni róla -  hogy az üzenet háta mögé elrejtőzzön és a versekkel igazolja a saját igazságát, elfeledkezve arról hogy a bibliai vers üzenete számára is épp olyan megszólító üzenettel bír, mint azok számára akiknek beszél, prédikál ezekeről a versekről. Ugyanakkor fenn áll az a “veszély” is, hogy amikor a felolvasott bibliai versekhez hasonló élet kritikai üzenet fogalmazódik meg, hogy a gyülekezetben akik hallgatják a prédikációt arra gondoljanak, hogy a “pap őt kiprédikálja”, és sértve érezze magát. Az is előfordulhat az ilyen típusú Jézusi kíméletlen kritikai üznetről való prédikálás után, hogy a gyülekezet tagjai a prédikáció után megállapítják “ na ezt sokan kellett volna másoknak meghallhatni, mert azoknak szólt akik nem voltak a templomban, és ha eljöttek volna sokan tanultak volna ebből a prédikációból.” Vagyis nemcsak a prédikáló lelkészt, papot kísérti a gondolat, hogy egy-egy biblai versről szóló prédikációt úgy hallgassanak, mintha ez épp nem nekik, hanem hát azoknak szólt, akik nem jönnek a templomba, akik éppen hiányoznak vagy távol állanak az egyházközségi közösségi élettől, és közömbösek a közügyek iránt, akik el vannak maradva az egyházfenntartói járulékkal évekre visszamenőleg, vagy akik már rég az ideje nem jönnek a vasárnapi istentiszteletekre, valamiért amit ők nagyon jól megtudnak magyarázni saját maguknak és mások fele is igazolják, hogy távolmaradásuknak igen jól megindokolt oka van.

Szóval a mai vasárnapi felolvasott bibliai vers azon bibliai versek közé tartozik, amelyet nem lehet sem félvállról venni, nem lehet elhaladni mellette, nem lehet nem meghallani, de amit hosszú ideig érdemes hordozni a szívünkben, hogy ott életet dobbantson bennünk annak dárga üzenete.  Ugyanakkor ez a bibliai vers kísértő mind annak aki prédikál róla, mind aki a prédikációt hallgatja, hogy mintegy “önigazolás eszközeként” beszéljen vagy hallgasson róla.

 Talán azért nehéz mind a prédikáló mind pedig a prédikációt hallgató embernek a bibliai vers üzenetét megtalálnia, mert első szám első személyben  fogalmaz: “Mihez hasonlítsam ezt a nemzedéket ?” Teszi fel a kérdést. És hát nincs olyan ember aki ne hasonlítaná a saját nemzedékét valamihez. Nincs olyan ember akinek a lelkében ne  formálódna egy “vélemény” , egy saját vélemény arról a nemzedékről, arról a kórról amelyben él. Ezt a véleményét pedig csak úgy tudja kifejezni, ha valamihez hasonlítja. Vagyunk emberek, amikor saját véleményünk van és talán ha ezeket kimondjuk akkor ezzel “véleményformálók”, a mai szóval “influenszerek”, leszünk és mert úgy mondjuk  el saját véleményüket, hogy ezt mások is egy az egybe – amint szoktuk mondani – átveszik, mert egyet értenek velünk és mert kimondjuk azokat a dolgokat, amelyek mások is tudnak, de nem mondanak ki. Máskor más dolgokról pedig azt is észrevehetjük, hogy a véleményünk megegyezik a mások által megfogalmazottakkal, mert ekkor mások mondják ki azokat a dolgokat amelyekkel mi értünk egyet.

Például a szomszédban dúló háborúról, a törökországi földrengésről, de közelebb érkezve a saját határainkon belül is a saját közéletű kérdéseinkről a különböző, eltérő véleményekkel vagy egyet értünk vagy sem, viszont hasonlítjuk a saját korunkat, valamihez, hogy ez által is tudjunk egy olyan magatartás-formát felvenni, amivel úgymond mint egy “ iránytűvel” tudunk tájékozódni a saját korunk jelenségeiben, történéseiben. Ez az “iránytű” pedig sokszor ahhoz alakul, amint valamihez hasonlítani tudjuk a saját korunkat, nemzetségünket amiben élünk – és ez saját tapasztalataink alapján tesszük meg.

Jézus a saját korát, saját nemzetségét “olyan gyermekekhez” hasonlítja, akik ott ülnek a piacon, amíg a nagyok ,a felnőttek végzik ügyes-bajos dolgaikat, és szeretnének ők is élni, szeretnének ők is játszani és mit játszodhatnak mint amit a felnőttektől láttak és azt saját világukba, gyerekkori történéseik közé eljátszodják, hogy ez által is megértsék azt a világot amiben élnek. Ha megakarjuk ismerni a családot akkor  hallgassuk meg a gyermekeket –  hiszen a gyermekek arról beszélnek ami a családban történik. Ha meg akarjuk ismerni a kort amelyben élünk, nézzük meg, figyeljük meg hogyan és mit, mivel játszanak a gyermekek. A játék ugyanis a gyermek számára egy lehetőség, hogy benne éljen ő is abban a korban a nagyokkal, a felnőttekkel együtt. Ha azt látják a gyermekek a felnőttektől, hogy azok számára természetes az erőszak, a csalás, a hazúgság, akkor ők is ezt a szemléletet sajátítják el, veszik át, ha pedig azt látják, hogy a türelem, a becsület, az igazságosság az ami a felnőttek életét leginkább meghatározza, akkor ezeknek az értékeknek az íze, az életszemlélete épül be az ők életükbe is.

Szóval Jézus a piacon játszadozó gyermekekhez hasonlítja a nemzetségét. A gyermek tehát nem felnőtt, tehát a nemzetsége még nem nőtt fel, még keresi önmagát még nem vállal felelőségget saját maga életéért, még vigyázni kell rá – de már ígénye van a közösségre, a közös csapatra ahl játszani lehet.

A gyerekek két részre oszlanak a piacon: egy részük zenél, furulyázik, énekel, a mások részük pedig az ének, a zene szerint táncolniuk vagy sírniuk kellene, attól függően, hogy vidám vagy sirató éneket zenét játszanak nekik a társaik. De ezek a gyermekek elfelejtettek játszani, nem jó nekik semmi sem, sem a vidám sem a szomrú ének vagy zene sem. Vagyis eltévedtek és ebben az eltévelyedésben ott ülnek üres tekintettel magukba hullva és elvesztették a társaikkal, a játékkal a kapcsolatukat. Vagyis ebben az önelvesztett világban semmi sem “rázza fel őket”.

Vallás órán a tékozló fiú példázatát és Jézusnak a 12 éves templomban való elvesztődésének a történetét mondtam el egy alkalommal és megkérdeztem mi a közös a két történetben. Egy haramdikos diák azt mondta: “ A tékozló fiú önmagát veszítette el.”Számomra hihetetlen érett választ kaptam egy haramadikos gyerektől! Igen, önmagát veszti el az ember, ebben a nemzetségben amiről szól Jézus, mint akinek semmi sem jó.  Nem volt jó Keresztelő János sem és nem jó maga Jézus sem. Az egyik azért mert nem eszik és nem iszik, a másik azért mert eszik és iszik.

Kedves testvéreim: mihez hasonlítaná a nemzetséget amiben élünk? Jézus azért mondta mindezt, hogy tükröt tartson saját korának, hogy mindenki saját maga számára vonja le a következtetést hogy amikor mulatni kell tudjon mulatni, amikor gyászolni akkor tudjon gyászolni.

 

Ámen.

  

Sándor Szilárd, lelkész

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A valami és a valami más közötti léthelyzet megközelítése (Jer 18,1-4 versei alapján)

  Biblia- óra 2023, Október 8 - Csókfalvi Unitárius Marosi Köri Lelkészi Értekezletre   1.      “ Ember tervez odalesz “  256-os egyházi...